dinsdag 13 januari 2009

IK ZET MIJN LEVEN OP HET SPEL (NTB 14)

IK ZET MIJN LEVEN OP HET SPEL
en andere
artikelen uit ‘De Rode October’ (1936-1940)

192 pagina’s
Prijs: Є 20,=
ISBN-10: 90-77235-11-6
ISBN-13: 978-90-77235-9
Verschenen: mei 2006


Inhoud

[Fragment uit] De Vierde Internationale en de U.S.S.R.
De Sowjetsectie van de Vierde Internationale
De nieuwe Grondwet van de Sowjetunie
De afschaffing der Sowjets
De zweep tegen de bureaukratie
Demokratie zonder politiek
De historische betekenis der nieuwe grondwet
De taken der voorhoede
[Over het grootkapitaal in Holland]
Frankrijk op het keerpunt
[Fragment uit] De Vierde Internationale en de Oorlog
De Franse revolutie is begonnen
De nieuwe revolutionnaire vlucht en de taken van de Vierde Internationale
Aantekeningen over terrorisme
Maxim Gorki
[Over Krupskaja]
Waarom heeft Stalin over de oppositie gezegevierd?
Nog eens de Sowjetsectie der Vierde Internationale
Ik zet mijn leven op het spel
De politieke basis van de beschuldiging: terrorisme
Sabotage
De strijd om de opbrengst van de arbeid
Het begin van het eind
Het verbond met Hitler en den Mikado
Waarom?
Autobiographie
De aanklager-vervalser
Stalin en Hitler
Het beslissende uur in Frankrijk komt naderbij
Voor een onafhankelijke revolutionnaire kunst
Slechts revolutie kan de oorlog een eind doen nemen
Het probleem van de Oekraïne
[Over de internationale positie van de Sowjet-Unie]
[Over de Russische inval in Polen]
[Stalin is bevreesd voor oorlog]

Bovenal vreest Stalin de binnenlandse revolutie
Een interview met Leo Trotski

Aantekening van de samensteller

Geen opmerkingen:

Een reactie posten